Werkhouding in/op voertuigen (PRAKTIJKVOORBEELD)

Bij langdurig zittend werk op/in het voertuig kan statische belasting ontstaan. Dan is het extra belangrijk dat het lichaam optimaal ondersteund wordt door een goede inrichting en instelling van de stoel. Denk hierbij aan de volgende punten:

  • De bediening is eenvoudig en op de tast te bedienen.
  • De stoel is voorzien van een Nederlandse handleiding over de bediening en het onderhoud.
  • De hoek tussen de zitting en de rugleuning bedraagt minimaal 100º.
  • De stoel is in hoogte instelbaar met een bereik van minimaal 13 cm.
  • De stoel is voor- en achterwaarts instelbaar met een bereik van minimaal 20 cm.
  • De zittingdiepte is instelbaar en bedraagt minimaal 43 cm.
  • De breedte van de stoelzitting is minimaal 45 cm. En van de rugleuning minimaal 41 cm.
  • De rugleuning geeft een goede steun (bolle vorm in het lage gedeelte) en is minimaal 28 cm hoog, maar vormt door de hoogte geen belemmering bij het omkijken.
  • De bekleding en vulling van de stoel is stroef, vochtdoorlatend en niet-irriterend.
  • De stoel heeft opklapbare en instelbare armleggers.
  • De stoel heeft geen scherpe kanten en geen mogelijkheid tot afklemmen van de vingers.
  • De stoel is voorzien van trillingsdemping en is instelbaar op het gewicht van de bestuurder.
  • Er zijn ook draaibare heftruckstoelen op de markt. Deze voorkomen het werken met een gedraaide rug/nek bij het achteruit rijden.
  • Zorg ervoor dat de vrije ruimte in de cabine boven de stoel minimaal 107 cm is.
  • De bedieningsmiddelen bevinden zich op een goede reikafstand en hoogte en zijn gemakkelijk en licht te bedienen
  • Het stuur is licht te bedienen
  • Geef de chauffeur een zitinstructie over de instelmogelijkheden van de stoel en bedieningsmiddelen (zie film Gezond Transport vanaf minuut 6 voor concrete instructie).

Risico

Voor wie

Medewerkers die veel in/op voertuigen werkzaam zijn.

Hulpmiddel voor

Verbeteren zithouding

Aanpak

Verminderde blootstelling

Soort oplossing

Technische oplossing

Print dit artikel E-mail dit artikel

Werkhouding in/op voertuigen (PRAKTIJKVOORBEELD)

Bij langdurig zittend werk op/in het voertuig kan statische belasting ontstaan. Dan is het extra belangrijk dat het lichaam optimaal ondersteund wordt door een goede inrichting en instelling van de stoel. Denk hierbij aan de volgende punten:

  • De bediening is eenvoudig en op de tast te bedienen.
  • De stoel is voorzien van een Nederlandse handleiding over de bediening en het onderhoud.
  • De hoek tussen de zitting en de rugleuning bedraagt minimaal 100º.
  • De stoel is in hoogte instelbaar met een bereik van minimaal 13 cm.
  • De stoel is voor- en achterwaarts instelbaar met een bereik van minimaal 20 cm.
  • De zittingdiepte is instelbaar en bedraagt minimaal 43 cm.
  • De breedte van de stoelzitting is minimaal 45 cm. En van de rugleuning minimaal 41 cm.
  • De rugleuning geeft een goede steun (bolle vorm in het lage gedeelte) en is minimaal 28 cm hoog, maar vormt door de hoogte geen belemmering bij het omkijken.
  • De bekleding en vulling van de stoel is stroef, vochtdoorlatend en niet-irriterend.
  • De stoel heeft opklapbare en instelbare armleggers.
  • De stoel heeft geen scherpe kanten en geen mogelijkheid tot afklemmen van de vingers.
  • De stoel is voorzien van trillingsdemping en is instelbaar op het gewicht van de bestuurder.
  • Er zijn ook draaibare heftruckstoelen op de markt. Deze voorkomen het werken met een gedraaide rug/nek bij het achteruit rijden.
  • Zorg ervoor dat de vrije ruimte in de cabine boven de stoel minimaal 107 cm is.
  • De bedieningsmiddelen bevinden zich op een goede reikafstand en hoogte en zijn gemakkelijk en licht te bedienen
  • Het stuur is licht te bedienen
  • Geef de chauffeur een zitinstructie over de instelmogelijkheden van de stoel en bedieningsmiddelen (zie film Gezond Transport vanaf minuut 6 voor concrete instructie).

Risico

Voor wie

Medewerkers die veel in/op voertuigen werkzaam zijn.

Hulpmiddel voor

Verbeteren zithouding

Aanpak

Verminderde blootstelling

Soort oplossing

Technische oplossing