Veilige transportbanen (BRANCHEAFSPRAAK)

Bij transportbanen is er het risico op knelgevaar en het gevaar gegrepen te worden door draaiende delen. Daarom gelden hiervoor de volgende branche afspraken:

  • Langs de transportbanen dient bij werkplekken en looproutes een goed zichtbare en snel bereikbare noodstopvoorziening aanwezig te zijn.
  • Draaiende delen met knelgevaar of gevaar om gegrepen te worden dienen tegen dit gevaar beveiligd te zijn, zodat ook bij ongelukkig handelen geen gevaar ontstaat (denk aan: ergens tegen aan leunen of een stremming proberen te verhelpen).
  • Het verhelpen van storingen/reparaties van transportbanen gebeurt met uitgeschakelde installatie waarbij ongewenst inschakelen onmogelijk gemaakt is.
  • Bij plaatsen waar personen over of onder transportbanen door gaan zijn voorzieningen aangebracht zodat zij niet geraakt kunnen worden.

Goede praktijken bij deze richtlijn

Print dit artikel E-mail dit artikel

Veilige transportbanen (BRANCHEAFSPRAAK)

Bij transportbanen is er het risico op knelgevaar en het gevaar gegrepen te worden door draaiende delen. Daarom gelden hiervoor de volgende branche afspraken:

  • Langs de transportbanen dient bij werkplekken en looproutes een goed zichtbare en snel bereikbare noodstopvoorziening aanwezig te zijn.
  • Draaiende delen met knelgevaar of gevaar om gegrepen te worden dienen tegen dit gevaar beveiligd te zijn, zodat ook bij ongelukkig handelen geen gevaar ontstaat (denk aan: ergens tegen aan leunen of een stremming proberen te verhelpen).
  • Het verhelpen van storingen/reparaties van transportbanen gebeurt met uitgeschakelde installatie waarbij ongewenst inschakelen onmogelijk gemaakt is.
  • Bij plaatsen waar personen over of onder transportbanen door gaan zijn voorzieningen aangebracht zodat zij niet geraakt kunnen worden.

Goede praktijken bij deze richtlijn