Veilige transportbanen

Bij transportbanen is er het risico op knelgevaar en het gevaar gegrepen te worden door draaiende delen. Daarom gelden hiervoor de volgende branche afspraken:

  • Langs de transportbanen dient bij werkplekken en looproutes een goed zichtbare en snel bereikbare noodstopvoorziening aanwezig te zijn.
  • Draaiende delen met knelgevaar of gevaar om gegrepen te worden dienen tegen dit gevaar beveiligd te zijn, zodat ook bij ongelukkig handelen geen gevaar ontstaat (denk aan: ergens tegen aan leunen of een stremming proberen te verhelpen).
  • Het verhelpen van storingen/reparaties van transportbanen gebeurt met uitgeschakelde installatie waarbij ongewenst inschakelen onmogelijk gemaakt is.
  • Bij plaatsen waar personen over of onder transportbanen door gaan zijn voorzieningen aangebracht zodat zij niet geraakt kunnen worden.

Goede praktijken bij deze richtlijn

Print dit artikel E-mail dit artikel

Meer informatie

Arbo-Informatieblad AI 14 4edruk ‘Inrichten van bedrijfsruimtes’ (Sdu)


Relatie met wet

Arbobesluit art. 7.3, 7.4, 7.5, 7.6, 7.7, 7.8, 7.13, 7.15 en 7.16

Veilige transportbanen

Bij transportbanen is er het risico op knelgevaar en het gevaar gegrepen te worden door draaiende delen. Daarom gelden hiervoor de volgende branche afspraken:

  • Langs de transportbanen dient bij werkplekken en looproutes een goed zichtbare en snel bereikbare noodstopvoorziening aanwezig te zijn.
  • Draaiende delen met knelgevaar of gevaar om gegrepen te worden dienen tegen dit gevaar beveiligd te zijn, zodat ook bij ongelukkig handelen geen gevaar ontstaat (denk aan: ergens tegen aan leunen of een stremming proberen te verhelpen).
  • Het verhelpen van storingen/reparaties van transportbanen gebeurt met uitgeschakelde installatie waarbij ongewenst inschakelen onmogelijk gemaakt is.
  • Bij plaatsen waar personen over of onder transportbanen door gaan zijn voorzieningen aangebracht zodat zij niet geraakt kunnen worden.

Goede praktijken bij deze richtlijn