Veilige looproutes in het magazijn (PRAKTIJKVOORBEELD)

Er is een pakket van maatregelen genomen om te voorkomen dat medewerkers en bezoekers aangereden worden door heftrucks.

  • Door op de vloer belijning aan te brengen is gezorgd dat duidelijk is waar wel en waar geen voetgangers of heftrucks mogen komen. Voor voetgangerpaden is groene belijning toegepast, voor de heftruckroutes is gele belijning toegepast.
  • Het is verboden in de aangegeven zones materialen achter te laten: de routes moeten altijd vrij zijn.
  • Op hoeken is een hekwerk aangebracht als fysieke scheiding tussen voetgangerpad en heftruckdoorgang.
  • Alle hoeken die onoverzichtelijk zijn zijn uitgerust met een bolle spiegel.
  • Bij deuren en gangen die uitkomen op of minder dan 1 meter van een transportroute met dwarsverkeer, is een hekwerk geplaatst zodat voetgangers niet direct rechtdoor kunnen lopen. Dit om te voorkomen dat voetgangers onverhoopt op de rijbaan van transportverkeer stappen. Het hek staat parallel aan de transportroute en loopt ten minste 1 meter door aan de linker- en rechterzijde van de deur/gang.
  • Medewerkers dragen reflecterende kleding.
  • De heftruck heeft een zwaailicht en geluidsignaal

Risico

Voor wie

Alle magazijnen waar heftrucks worden gebruikt

Hulpmiddel voor

Voorkomen van aanrijding van voetgangers door de heftruck

Kosten en benodigde inspanningen

Aanbrengen belijning, hekken en spiegels afhankelijk magazijngrootte.

Instructie aan alle medewerkers: beperkte kosten.

Efficiency-effect

Neutraal

Andere voordelen

Doordacht gebruik van ruimte en transportstroom

Mogelijke nadelen

Kost ruimte

Aanpak

Verminderde blootstelling

Soort oplossing

Organisatorische oplossing

Print dit artikel E-mail dit artikel

Veilige looproutes in het magazijn (PRAKTIJKVOORBEELD)

Er is een pakket van maatregelen genomen om te voorkomen dat medewerkers en bezoekers aangereden worden door heftrucks.

  • Door op de vloer belijning aan te brengen is gezorgd dat duidelijk is waar wel en waar geen voetgangers of heftrucks mogen komen. Voor voetgangerpaden is groene belijning toegepast, voor de heftruckroutes is gele belijning toegepast.
  • Het is verboden in de aangegeven zones materialen achter te laten: de routes moeten altijd vrij zijn.
  • Op hoeken is een hekwerk aangebracht als fysieke scheiding tussen voetgangerpad en heftruckdoorgang.
  • Alle hoeken die onoverzichtelijk zijn zijn uitgerust met een bolle spiegel.
  • Bij deuren en gangen die uitkomen op of minder dan 1 meter van een transportroute met dwarsverkeer, is een hekwerk geplaatst zodat voetgangers niet direct rechtdoor kunnen lopen. Dit om te voorkomen dat voetgangers onverhoopt op de rijbaan van transportverkeer stappen. Het hek staat parallel aan de transportroute en loopt ten minste 1 meter door aan de linker- en rechterzijde van de deur/gang.
  • Medewerkers dragen reflecterende kleding.
  • De heftruck heeft een zwaailicht en geluidsignaal

Risico

Voor wie

Alle magazijnen waar heftrucks worden gebruikt

Hulpmiddel voor

Voorkomen van aanrijding van voetgangers door de heftruck

Kosten en benodigde inspanningen

Aanbrengen belijning, hekken en spiegels afhankelijk magazijngrootte.

Instructie aan alle medewerkers: beperkte kosten.

Efficiency-effect

Neutraal

Andere voordelen

Doordacht gebruik van ruimte en transportstroom

Mogelijke nadelen

Kost ruimte

Aanpak

Verminderde blootstelling

Soort oplossing

Organisatorische oplossing